IDEALNY
PRACODAWCA – CZYLI O CZYM MARZĄ PRACOWNICY? Wiele pisze się na temat cech,
jakie powinien posiadać idealny pracownik, niewiele zaś lub prawie nic o tym,
jak stać się idealnym pracodawcą, dla którego wielu wykwalifikowanych
specjalistów chce pracować przez lata. Niejednokrotnie w trakcie mojej pracy
zawodowej jako konsultant ds. rekrutacji miałam okazje poznać przyczyny chęci
zmiany pracy przez moich kandydatów. Większość z nich chciała zmienić miejsce
zatrudnienia, ponieważ marzyli o pracy dla tzw. najlepszych pracodawców. Prawdą
jest, że pewne organizacje cieszą się większym szacunkiem i uznaniem wśród
potencjalnych pracowników, a inne mniejszym. Co
zatem decyduje o atrakcyjności danej organizacji? Według kandydatów na siłę przyciągania firmy wpływają
przede wszystkim następujące czynniki: wynagrodzenie i możliwość awansu,
kultura i charakterystyka pracy oraz reputacja i wizerunek pracodawcy. Chodzi
przede wszystkim o widoki na wysokie zarobki, jasne ścieżki rozwoju i
finansowanie dalszej edukacji. Kandydaci kładą nacisk na przyjazne środowisko
pracy, możliwość zrównoważenia życia osobistego i zawodowego oraz kreatywne i
dynamiczne środowisko pracy. Często wymieniane są również takie cechy jak
uczciwość i rzetelność, życzliwość i otwartość oraz tolerancyjność i
wyrozumiałość pracodawcy. Modelowy pracodawca powinien oferować doskonałe
szkolenia dostosowane do wymagań stanowiskowych, wynagrodzenia i możliwości
awansu. Potencjalni pracownicy oczekują, iż firma, którą wybiorą zatroszczy się
o ich karierę od dnia, w którym podejmą w niej pracę. Chodzi zwłaszcza o
zainteresowanie okazywane pracownikowi, jego pracy i czynionym przez niego
postępom. Ważne są dla nich płatne nadgodziny oraz bonusy, takie jak pakiet
opieki zdrowotnej, służbowy samochód, laptop czy telefon komórkowy. Równie
ważny jest wizerunek pracodawcy, czyli jego dobra reputacja i prestiż.
Kandydaci mają wrażenie, że firmy o silnej marce i ugruntowanej pozycji na
rynku dadzą możliwość międzynarodowej kariery oraz pracę przy projektach, które
będą dla nich wyzwaniem. Ponadto ważne jest poczucie stabilnego zatrudnienia,
pozycja w firmie oraz zachowanie równowagi między karierą a życiem osobistym.
Liczą się dla nich również wyższe wartości, jakim hołduje przedsiębiorstwo,
takie jak wysokie standardy etyczne, solidny i godny zaufania zarząd. Czego
firmy powinny unikać, aby zapewnić sobie sukces rekrutacyjny? Jest wiele czynników, które mogą zniechęcić potencjalnych
kandydatów do pracy w danej organizacji. Pośród nich można wyróżnić brak
możliwości zrównoważenia życia osobistego i zawodowego, mało innowacyjne
produkty i usługi, brak kontroli nad godzinami pracy oraz brak jasnej ścieżki
rozwoju. Przedsiębiorstwa, które chcą zapewnić sobie sukces rekrutacyjny muszą
być w stanie sprostać oczekiwaniom rynku pracy, czyli muszą go dobrze znać i
rozumieć. Aktualnie jesteśmy świadkami zachodzących
zmian na rynku pracy. Coraz trudniej pozyskać utalentowanych kandydatów, którzy
decydują o sukcesach w biznesie. Dlatego ważne jest, aby znaleźć się w gronie
prestiżowych pracodawców, którzy będą wymieniani jako instytucje najbardziej
pożądane dla potencjalnych pracowników. Dzięki temu łatwiej jest utrzymać
aktualnych pracowników oraz proces przyciągania nowych pracowników jest
znacznie prostszy i krótszy. Prowadząc proces rekrutacyjny zadawanie sobie
takich pytań „jak przyciągnąć i utrzymać najlepszych kandydatów na rynku” grozi
wpadnięciem w „błędne koło rekrutacji”, czyli ciągłe poszukiwanie najlepszych
dostępnych kandydatów. Problem pojawia się w chwili, gdy ten „najlepszy”
kandydat nie złoży aplikacji. Można uniknąć tego typu problemów, jeśli
organizacja zadba o wizerunek dobrego pracodawcy, do którego utalentowani
kandydaci będą sami ustawiać się w kolejce. Proces rekrutacyjny zamienia się
wtedy w wybór najlepszych spośród najlepszych, ponieważ kandydaci sami się
zgłaszają. Ponadto pozwala to na dopasowanie poza finansowych narzędzi pracy
oraz bonusów, które najlepiej oddają charakter firmy oraz przystają do zastanej
rzeczywistości ekonomicznej. Przedsiębiorcy obawiają się, że bez
kolejnych podwyżek nie będą w stanie utrzymać swoich najlepszych pracowników.
Jednak często okazuje się, że mimo tego, iż wzrost płac to istotny element
motywacyjny, nie jest to jednak element, którego nie można zastąpić innymi
czynnikami. Stosowanie nie finansowych systemów motywacyjnych jest bardzo
wysoko cenione przez pracowników, a jeśli dodamy do tego miłą kulturę
organizacyjną wtedy sukces jest gwarantowany. Najlepsze firmy wykształciły taką
kulturę organizacyjną, w której pracownicy są nagradzani oraz motywowani do
pracy, która przynosi efekty. Aby stać się organizacją, dla której najlepsi
kandydaci chcą pracować należy patrzeć poza oczywiste powody, dla których
ludzie poszukują pracy. Kiedy tak się stanie najlepsi kandydaci zwrócą się do
tej właśnie organizacji w celu znalezienia zatrudnienia, a firma zyska
reputację organizacji, która skupia największe talenty w swoich szeregach. Kandydaci cienią sobie również możliwość
samodzielnej pracy, w której będą mogli się sprawdzać i podejmować coraz to
nowsze wyzwania. Równie ważne jest dla nich wsparcie i zaufanie ze strony
swoich przełożonych. Przełożeni muszą mieć zdolność do rozpoznawania
najbardziej utalentowanych i innowacyjnych osób wśród swoich pracowników, aby
móc wspomóc ich w rozwoju ich kariery. Chciałabym w tym miejscu poruszyć jeszcze
jedną kwestię. Otóż wielu kandydatów, którzy aktualnie poszukują pracy jako
idealnego pracodawcę wymieniają organizacje, które mają jasne programy
wdrożeniowe nowych pracowników. Dzięki temu bardzo szybko mogą poczuć się
częścią większej organizacji oraz wdrożyć się w wykonywane przez siebie
obowiązki. Warto zatem zwrócić uwagę na właściwe traktowanie nowych pracowników
od pierwszych momentów w firmie. Jeśli firmy, którym zależy na zdobywaniu i zatrzymywaniu
najlepszych pracowników w swoich strukturach wezmą sobie do serca, to czego
oczekują kandydaci, mogą być pewni, że najlepsi kandydaci na rynku zasilą ich
szeregi. Materiał opracowany
przez: HAYS Poland Źródło: eurojobscee.com